De wereld is één groot filmdoek
We kunnen zo verdwijnen; weg; de lucht of de aarde in..!

Onze zintuigen zijn scherp en kunnen alles waarnemen. Op de eeuwige vraag of de wereld wel echt zo is zoals onze zintuigen deze daadwerkelijk waarnemen, weet niemand een antwoord op. Echter heeft deze vraag voor sommigen toch een antwoord. Deze EINSTEINS – zoals ze worden genoemd – weten hoe deze wereldvraag voldoende beantwoord kan worden.

Waarom heb je ingestemd voor dit interview?
Ik vind dat de wereld mag weten dat wij er eigenlijk alleen zijn in deze grijze wereld… Wij zijn maar pionnen in het leven die denken dat we iets zijn in deze eindeloze wereld.

Pionnen, wat bedoel je precies?
Wat ik bedoel is dat wij eigenlijk maar spelletjes zijn geen cent waard! Wij mensen zijn niet uniek. Wij willen geloven dat wij uniek zijn. Terwijl wij dat eigenlijk helemaal niet zijn. En nog erger: we zijn enorm kwetsbaar. We kunnen zo verdwijnen; weg; de lucht of de aarde in..!

Dus eigenlijk ben je ten dode opgeschreven zodra je geboren word. Wat voor zin heeft het dan om kinderen te krijgen? Waarom ben jij eigenlijk geboren?
Dat klopt; we zijn ten dode opgeschreven sinds we geboren worden. Helaas kunnen we er niets aan doen. Het is jammer dat ik geboren ben in deze donkere en droevige wereld omdat ik er van niets heb kunnen genieten. Ik had één en al ellende. Mijn leven lijkt net één lange thriller op een groot filmdoek.

De wereld vind je één groot filmdoek. Is het niet zo dat je dan een eigen draai aan je leven kan geven om zo je eigen film te creëren?
Ja, dat zou heel goed kunnen, ik heb er heel vaak over nagedacht. Is het dat dan wel waard om het te doen? Waarom zou je zoveel moeite doen terwijl je toch dood gaat.

Dat is een wijze vraag. Je bent wel heel erg zeker van je zaak, waarom ben je er zo zeker van?
Dat weet ik niet, het is meer een gevoel.

Een gevoel. Dat is niet zo betrouwbaar. Is het leven alleen een gevoel?
Het leven is één grote film waarin jij de hoofdrol speelt. Er bestaat geen begin noch einde, het is een verbeelding van je zintuigen die leidden tot leven. Kortom het leven is één groot filmdoek!

We hebben een antwoord op de gestelde vraag maar of dit voldoende inzicht heeft gegeven in de zaak kan ik niet zeggen…. En voor de zekerheid: even knijpen! Ben ik er nog?

Geschreven door: Andreas Pantelis, Amsterdam, Klas: Roze

